Tilbage til Start
4Sep

Miles, drugs and rock’n’Roll

Skrevet af Jesper Ahlmann Andersen

Rapid city, med ca 600km bag os og en overnatning i Keystone er vi nu i Rapid city. Vejen fra Sioux City til Rapid City har nok været den mindst begivenhedsrige tur i hvert fald med hensyn til naturen. Ca. 97% af turen var bare prærie og marker, Vi blev dog bombarderet med reklamer for noget der hedder Wall Drug , reklamerne begyndte ca 230 miles fra byen Wall og så ellers en reklame for Wall ca. hver 3-5 miles. Reklamerne gav fornemmelsen af at Wall Drug havde nærmest alt, hvad man kunne tænke sig, selv en levende T-rex, hvis det havde interesse :o)
Som kilometerne skred frem blev vi enige om at vi simpelthen skulle se, hvad det her Wall Drug var for noget, og om det levede op til alt hvad vi havde set på reklamerne. Inden vi kom til Wall kom vi dog forbi et Bil/MotorCykel/Traktor/alt mulig museum. Det var mest Bilerne vi ville se og fik da også noget for pengene, der var ca 250 biler og vi fandt aldrig ud af, hvor mange Traktorer og Motor Cykler der egentligt var. Nu snakker vi ikke bare om rustne skrammel kasser, selvom at det lå midt ude i en by der ikke hvde mere end en 15 Huse og lige ud til motorvejen, nej manden der havde museet viste os en som han selv sagde, var en original ”The Dukes og Hazard” Camaro SS. De fleste af de 200 biler var som nye og flere af dem var også af begrænsede produktion, en af bilerne var så sjælden at der kun var den ene som havde taget over 8 år at bygge. Som sagt var der ikke kun biler, motorcykler (bl.a. en motorcykel Elvis Presley havde ejet) eller traktorer, nej der var mange små og store mærkelige ting, så som en gammel tog vogn, en et-værelses skole, gammelt tandlæge udstyr, gammel Western Bank, forsteninger og ja meget andet skrammel.
Nå men vi skulle jo også videre til det her Wall Drug, vi var blevet hjernevasket til at skulle se. Som vi kom tættere og tættere på kom der flere og flere reklamer, så der var ingen tvivl om, at man blev nødt til at se hvad det var. Vi kommer endelig frem til Wall, det viste sig at være en hel gade lavet som en gammel western by, selv med pæle hvor man kan binde sin hest fast mens man var i Wall Drug. Nå men som vi kom ind i Wall Drug var det tydeligt at der ligger en masse Western historie bag med over 1500 billeder fra det gamle westen og den gamle Wall Drug Store.
Som lovet var der også en levende T-rex eller hvert fald en robot der brøler hver 12. Minut, men det stoppede ikke der. Her var også kæmpe plastik kaniner, med horn og saddel som man kunne sidde på (selvfølgelig har vi billeder af os på kaninen).
Orv, jeg har helt glemt at inden vi kom ret langt fra Sioux City, kom vi forbi en by der var kendt for verdens eneste korn palads. Ja, vi ved heller ikke lige hvorfor, men det er en bygning lavet af/beklædt med majs kolber og det startede åbenbart helt tilbage i 1919 (tror vi nok).
Nå tilbage til Wall Drug, vi spiste en kæmpe steak før vi kørte videre mod Rapid City og videre til Keystone, ca 22 miles fra Rapid City.
Grunden til at vi kørte til Keystone var at vi gerne ville tidligt ud til Mt. Rushmore der ligger lige i nærheden, og da vi var i Korn Paladset fik vi en stor turist bog, der viste vej til et Hotel der efter sigende have udsigt til de 4 hoveder på Mt. Rushmore, og sandelig ude fra svalegangen, hvor vores værelse var, kunne man lige se hovederne i det fjerne. (mest fordi vi kom sent og der var lys på bjerget).

Onsdag – Animals on the rocks

Slagplanen for dagen var at se så meget i området som vi kunne, selvfølgelig skulle vi tættere på Mt. Rushmore, men også den nye bjerg udskæring ”Crazy Horse”.
Mt. Rushmore var faktisk meget spændende med blandt andet et museum, der viste hvordan man lavede hovederne.
Vi havde håbet på noget lignende ude ved Crazy Horse, men det var lidt af en skuffelse. Vi vidste godt at man ikke var kommet så langt med Crazy Horse bjerget, men det viste sig at man havde været i gang siden 1949, og det tilhørende besøgscenter var bare en stor omgang turist fælde, med masser af ting man kunne købe, det historie der endelig var på centeret, var blandet sammen med en masse andre historiske ting man ikke helt kunne finde sammenhæng i. Eksempelvis var der en NFL trøje (hvad har den med indianeren Crazy Horse monumentet at gøre?). Efter Crazy Horse kørte vi hurtigt videre til Reptile Gardens, hvor der skulle være en kæmpe skildpadde på over 100 år, da vi kom frem og fandt skildpadden viste det sig, at der ikke kun var en men 3. De havde som forventet også en masse andre reptiler og en kuppel meget lignende den i Randers regnskov, bare mindre og med mange flere irriterende amerikanske børn, der bare løber rundt og maser sig frem uden at deres forældre sagde noget til dem (et barn gik så langt at han begyndte at trykke på Emils kamera – stadig ingen reaktion fra forældrene).
Vi tog fra Reptilerne og de sindssyge børn(de må ha drukket søvand). Lidt oppe af vejen ligger Bear Country U.S.A. som er en safari tur rundt i egen bil, det startede lidt fladt med at vi ikke kunne se de forskellige geder og ulve, der skulle være i de første indhegninger, men da vi kom til bjørne indhegningen, så kom der andre boller på suppen, vi talte ikke bjørnene men der må ha været mindst 30 bjørne, der bare luntede rundt mellem bilerne og dasede i græsset. Da vi kom ud af bjørne afdelingen var der en mere reel zoo, med andre skovens dyr, Her var det store hit nok de 10-15 bjørne unger der legede med hinanden langs hegnet så man kom helt tæt på.
Nu har vi indlogeret os på Hotel Alex Johnson inde midt i Rapid City som er et fint ældre hotel med udskårne træting på væggen og Bison hoveder i lobbyen. Når vi er færdige med at se Family Guy og skrive dagens beretning skal vi ned og spise på en lokal restaurant og bryggeri der ligger i en gammel brandstation og i morgen går turen mod Rocky Mountains og Yellowstone nationalpark.